[Eng/Chn.Sub] 시편 121편 [우리말성경] Psalm 121 Lord will protect your coming an...
Ⅰ. 도우시는 여호와 121:1-8 이 노래는 우리들을 위하여 모든 것을 아낌없이 베푸시는 하나님께 우리 자신을 맡기는 것이 옳다는 점을 가르쳐 주고 있다. 어떤 사람들은 1절의 첫머리를 '내가 산을 향하여 눈을 들어야 하는가'라는 의문문으로 해석하기도 한다. "나의 도움이 그곳에서 올 것인가? 내가, 땅의 권세를 의지하고 하늘을 향해 머리를 곧게 세우는 방백들의 힘을 믿어야 하는가? 그럴 수 없도다. 그곳에서 어떤 도움도 기대할 수 없도다. 나의 믿을 곳은 오직 하나님 한 분 밖에 없도다." 똑같은 부분을 또 다른 사람들은 '우리가 산 위를 우러러 눈을 들리라' 하는 뜻으로 받아들이기도 한다. 우리는 보이는 형상에 급급해 하지 말고 그 너머에 계신 하나님을 바라보아야 한다. 그는 모든 물체를 지으사 그대로 우리에게 주신 분이시다. 나의 도움이 천지를 지으신 여호와에게서로다. "여호와께서 정하신 때가 이르면 정하신 방법에 따라 도움을 주실 것이로다." 이제 우리는 '천지를 지으시고' 그외에 어떤 일이라도 하실 수 있는 하나님을 믿고 힘을 내야 한다. 여호와는 너를 지키시는 자라(5절). 하나님 스스로 우리의 보호자가 되시는 임무를 떠맡으셨다. 전체적으로 교회를 보호하는 분께서 그 백성 하나 하나를 같은 지혜와 같은 능력과 같은 언약을 가지고 지켜 주시는 것이다. '이스라엘을 지키시는 자'가 곧 '너를 지키시는 자'다(4,5절). 한 무리 양들의 목자는 하나 하나의 목자이기도 하다. 그 목자는 비록 보잘 것 없어 보이는 양 한 마리라도 잘못 되지 않도록 돌보아 준다. 하나님께서는 바로 그 목자와 같이 깨어 지키시겠다고 하셨다. 이스라엘을 지키시는 자는 졸지도 아니하고 주무시지도 아니하시리로다. 하나님께서는 단순히 그 백성을 지켜 보호하실 뿐만 아니라 저희의 '그늘이 되시사' 새힘을 주어 소성케 하신다. 이렇게 그 백성을 시키시고 새 힘을 얻게 하시는 하나님은 가까운 곳에 거하시며 절대로 멀리 떨어져 계시는 법이 없다. 여호와는 너를 지키시는 자라 여호와께서 네 우편에서 그들이 되시나니. 이는 사람이 손길을 뻗기만 하면 언제나 구할 수 있는 분이라는 사실을 의미한다. 오른손은 원래 일을 하는 손이다. 하나님의 백성된 자가 오른손으로 자신의 본분을 민첩하게 수행할 때에 하나님이 도우시사 좋은 열매를 맺게 하시려고 기다리신다는 점을 깨닫게 될 것이다. 낮의 해가 너를 상치 아니하며 밤의 달도 너를 해치 아니하리로다. 하나님은 '밤낮으로 그 백성을 간수하사'(사 27:3) 뜨거운 해의 열기와 어둡고 음산한 밤의 기운으로 인해서 상함을 당하지 않도록 지켜 주실 것이다. 이 문장의 뜻은 상징적으로 이해할 수도 있다. "악한 무리가 마치 환히 타오르는 태양빛처럼 공공연히 공격을 하거나 밤의 냉기가 몰래 스며드는 것처럼 가만히 음모를 꾸민다 해도 결코 너를 해하지 못하리라." 여호와께서 너를 지켜 모든 환난을 면케 하시며. 즉 죄와 근심의 환난에 휩쓸리지 않도록 지켜 주신다. 죽음의 환난이 몰려 와도 저를 해치 못할 것이다. 여호와께서...네 영혼을 지키시리로다. 이는 하나님께서 신령한 생활을 하는 자를 특별한 보호 아래 두실 것이라는 뜻을 나타내고 있다. 하나님은 범사에 우리를 지켜 보호해 주실 것이다. 여호와께서 너의 출입을 지금부터 영원까지 지키시리로다. "하나님께서 너를 보호하시되 멀리 외국을 향해 길을 떠날 때나 먼곳으로 다니다가 제 집으로 돌아올 때 한결같은 손길로 돌보아 주시리라. 또한 하나님은 그 백성이 살아있는 날 동안 일일이 보호하시다가 생명이 다하여 자기에게 나아오는 순간까지 보호하시리로다. 결국 하나님은 사람이 젊은 날 일하러 나갈 때부터 지켜 주시다가 노인이 되어 쉴 곳을 찾으면 안식처를 허락해 주시리로다"(104:23). 한마디로 말해서 하나님은 '지금부터 영원까지' 우리를 돌보아 주실 분이다. - We must not rely upon men and means, instruments and second causes. Shall I depend upon the strength of the hills? upon princes and great men? No; my confidence is in God only. Or, we must lift up our eyes above the hills; we must look to God who makes all earthly things to us what they are. We must see all our help in God; from him we must expect it, in his own way and time. This psalm teaches us to comfort ourselves in the Lord, when difficulties and dangers are greatest. It is almighty wisdom that contrives, and almighty power that works the safety of those that put themselves under God's protection. He is a wakeful, watchful Keeper; he is never weary; he not only does not sleep, but he does not so much as slumber. Under this shade they may sit with delight and assurance. He is always near his people for their protection and refreshment. The right hand is the working hand; let them but turn to their duty, and they shall find God ready to give them success. He will take care that his people shall not fall. Thou shalt not be hurt, neither by the open assaults, nor by the secret attempts of thine enemies. The Lord shall prevent the evil thou fearest, and sanctify, remove, or lighten the evil thou feelest. He will preserve the soul, that it be not defiled by sin, and disturbed by affliction; he will preserve it from perishing eternally. He will keep thee in life and death; going out to thy labour in the morning of thy days, and coming home to thy rest when the evening of old age calls thee in. It is a protection for life. The Spirit, who is their Preserver and Comforter, shall abide with them for ever. Let us be found in our work, assured that the blessings promised in this psalm are ours. Amid a threatening and hostile world, having a God who desires to help but whose power is not sufficient provides little hope. Conversely, a God who stands over all as Creator yet fails to intervene personally remains equally problematic. The psalmist rejects what is sometimes labeled as a “false dilemma” in logic—that there are only two solutions to the problem. Instead, the psalmist provides a “third way” that offers a much more powerful affirmation about the God of Israel. The God who will deliver the psalmist is the God who stands over all creation as its Maker, and the God of all power who stands over all creation as its Maker seeks to intervene in the life of the psalmist to ensure that not even his foot will slip lifting up one’s eyes to the hills (v. 1); the potential for feet to slip (v. 3); the mention of the sun and moon (v. 6); and the final image of “coming and going” (v. 8). The images in the last three strophes of the psalm function as reminders that such sojourns are fraught with peril, whether it is getting lost along the way (v. 3a), being beaten down by natural forces (v. 6), or simply the more generalized notion of “harm” (v. 7a) that could beset any traveler. Within the larger ancient Near Eastern tradition, the gods were frequently depicted as sleeping. This activity on the part of the deities was not considered exceptional or unusual but simply nec
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